top of page
Поиск
  • Фото автораMaria

Proiect didactic "Textul "Flori-ceasornic"


Proiect didactic

la Citire

în clasa 3-a

pe tema:

Capitolul «Familia mea.»



📷

Învățătoare

Palamariuc M. M.

Clasa 3-a

Obiectul : Citirea

Tema : Capitolul "Familia mea." Textul "Flori - ceasornic."

Scopul:

· să facă cunoștință cu citirea corectă, expresivă a textului.

· să dezvolte gândirea, vorbirea, să îmbogățească vocabularul cu cuvinte noi.

· să educ la elevi dragostea față de natură, față de membrii familiei, bunei, părinți, prieteni.

Tipul lecţiei: mixtă (combinată)

Material didactic : manualul de citire clasa 3-a, material ilustrativ referitor la tema lecției,proverbe,fise,portfoliul,portretul lui G.Vieru.

Desfăşurarea lecţiei

I. Organizarea clasei.

1.Salutarea oaspeţilor.

În picioare vă ridicați,

Și în urmă vă-nturnați

Oaspeții să-i salutați.

· Bună ziua !

Clasa azi ni-i casă mare,

Ca în zi de sărbătoare.

Cu frumoase profesoare,

Blânde și mângâitoare.

Vă dorim noi sănătate,

Că-i mai scumpă decât toate.

Bun venit! - noi vă spunem,

Și din suflet vă sălutăm.

Clasa treia ne numim,

Și citirea o iubim.

-Vă aşezaţi şi luaţi poziţia corectă în bancă.

2 . Convorbirea învăţătorului.

· Astăzi, copii, noi avem o lecție neobișnuită, la lecția noastră de citire asistă oaspeți din tot raionul. Aceasta ne obligă să fim atenți, ageri, îndrăzneți, să arătăm ce putem și ce știm.

- Sunteți pregătiți de lecție?

- Toți aveți pe bănci manualul, caietul, tocul și totul necesar pentru lecție?

Astăzi la lecţie: Noi avem pomul care ne va ajuta:

- să facem o călătorie cu diferite întrebări prin tema "Familia mea."

- ne vom întrece în grup la cunoașterea textelor studiate.

- vom demonstra cunoștințe la diferite obiecte

- vom da dovadă de cunoștințe trainice la răspunsuri, la întrebări și la povestirea textului.

3 . Captivarea atenţiei

· Copii, ați aflat cu ce ne vom ocupa astăzi? Pentru a atinge scopul lecției, noi trebuie să lucrăm: operativ, în înțelegere, în prietenie.

II. Actualizarea cunoştinţelor obţinute.

1. Copii, cine-mi spune la ce capitol ne-am oprit?

- Noi ne-am oprit la capitolul "Familia mea".

2. Ce texte am studiat noi la acest capitol?

Noi am studiat textul:

- Bine e la noi acasă.

- Mama.

- Darul.

- Rugăciune.

- Cerbul cu stea ăn frunte.

- Șase pui și-o biată mamă.

- Cheile.

- Semnele vremii.

- Turnul lui Ciuboțel.

Toate aceste texte sunt frunzulițele de la poalele pomului. Ele au căzut deoarece au fost studiate, învățate. Noi, elevi trebuie să dăm dovadă că fiecare text e bine cunoscut și înțeles de noi.

3. E toamnă! E anotimpul când strângem roadele. La fel și noi astăzi vom strânge roade. Dacă frunzele căzute ne-au fost nouă textele studiate, atunci merele ne vor fi roadele cunoștințelor noastre.

(Pe fiecare măr e scrisă o însărcinare).

1. Din care text e luată expresia?

- La gospodarul bun în casă-i armonie. (Bine e la noi acasă).

2. Din care poiezie sunt cuvintele?

- Primul zâmbet - rază pură... (Poiezia "Mama" de G. Vieru). Recită o strofă.

3. În care operă studiată a acestui compartiment, Guguță e personajul principal? (În textul "Darul" de S. Vangheli).

- Ce i-a cadonat Guguță mamei? (Ghiocei)

- Cum era cușma lui Guguță când se întorcea cu cadoul? (Flămândă și grea de oboseală).

4. Din care operă sunt cuvintele:

- Mărire Ție, Doamne Sfinte... (Din "Rugăciune" de V. Militaru). (Recită un fragment).

5. De unde sunt luate cuvintele?

- Mai trebuie să ai un suflet

Milos și bun și iubitor,

De vrei să fii iubit de oameni

Și de podoaba codrilor.

("Cerbul cu stea în frunte". De V. Militaru).

La tablă: imaginea cerbului.

(Pe masă învățătorului sunt cuvinte scrise ce depind de operă și de care nu depind - amestecate): Gogoașă, ogarii, moș, babă, curteni, iepure, soare, stea, podoabă.

- Care-i ideea principală a operei?

În viață să nu fii podoabă, dar să te dărui sufletește pentru a face fapte bune, frumoase.

6,7. Mițu și Baruțu sunt personaje din "Șapte pui și-o biată mamă"? (Nu, sunt personaje din textul "Cheile")

- În care text se spune că:

- dacă fumul urcă drept în sus și rândunelele zboară sus de tot - asta înseamnă că vremea va fi frumoasă? (În textul "Semnele vremii" de G. Vieru).

8. Din care operă este personajul Ciuboțel? (Ciuboțel este personajul din opera "Opera lui Ciuboțel" de S.Vangheli).

9. Oaspetele "Rândunica". (Bate la ușă)

- Da, a venit cineva?

- Vai, bucuroși de oaspete.

-Din ce operă literară este personajul? (Șapte pui și-o biată mamă).

- Cine a scris-o? (V. Militaru).

Rândunica: Dragi elevi din clasa a 3-a! Sunt nespus de bucuroasă că m-ați invitat la lecție. Vreau să vă spun că în viață la fel ca și la oameni, la păsări tot sunt părinți și copii. Pe când ei sunt mici părinții îi cresc, hrănesc, îi ajută, dar apoi la rândul lor ei au grijă de părinți. sunt ăncrezută că voi veți crește mari și veți ajuta părinții, nu veți uita de ei.

Acum eu zbor și plec, dar la primăvară o să vin cu drag la voi în țară!

Pleacă rândunica:

Mulțumim că ai venit!

Te vom aștepta cu drag!

III Minuta de înviorare.

Bate vântul frunzele,

Învârtesc moriștele

Rândunica pe sus zboară

Iar eu trag zmmeul de sfoară...

Așa copii:

În viață e foarte important cum creșteți și vă educați. Aceasta se petrece în familie.

Nu în zădar acest mare capitol "Familia mea" se studiază în clasa a 3-a. Noi, deja putem ajuta părinților, cunoaștem frumoasele cuvinte de politețe, ocrotim natura.

Ce înseamnă pentru voi fiecare "familia"?

1) Familia e cel mai important cuibușor unde trăim și creștem.

2) Familia este compusă din mama, tata și copiii.

3) În familie trebuie să ne purtăm frumos.

4) Familia este dragostea între copii și părinți.

5) Familia sunt scumpii mei părinți, bunei, frați și surori.

6) Familia este comoara pe care o are omul.

7) Familia este rostul vieții omului.

- Bravo copii! Văd că cunoașteți temele precedente.

IV.Studierea şi predarea temei noi. "Flori-ceasornic"

Copii, toamna ne-a mai donat astăzi o frunză, care este deosebită de celelalte, ce ne anunță tema nouă: Textul "Flori-ceasornic", care este o urmare la compartimentul nostru "Familia mea".

1) Cuvinte noi: miresme - aromă, parfum.

măcieș - câcădâr.

zorele - plantă decorativă, ce se deschide în zori și se închide seara.

2) Citirea expresivă a textului de către învățător.

3) Textul este scris de Gh. Vieru. (Câteva date biagrafice).

Grigore Vieru s-a născut pe 14 februarie 1935, în satul Pererâta (din fostul județ Hotin) din Moldova. Într-o familie de plugari români. A abcolvit școala de șapte clase din satul natal, apoi a urmat școala din Lipcani. A absolvit institutul Pedagogic "Ion Creangă" din Chișinău, Facultatea de Filologie și istorie. Editează culegeri de versuri pentru copii "Alarma", "Muzicuțe". Pe parcusul vieții scrie versuri despre natură, versuri pentru cititori de toate vârstele. Este unul care nimeni altul n-a scris atât de profund despre mană și familie.

La 16 ianuarie 2009 poetul a suferit un grav accident de circulație în aprapiere de Chișinău. La 48 de ore după accident, inima lui Gr. Vieru a încetat să bată.

5) Citirea textului de către elevi:

6) Întrebări la text:

1) Ce ați aflat nou, citind acest text? (Am aflat că măcieșul își deschide florile la ora 4 dimineața, macul - se trezește la ora 5 dimineața, iar zorelele se deschid la 8 dimineața.

2) Ce i-a răspuns bunelul nepotului său, când l-a întrebat de ce nu l-a trezit? (găsim în manual). (-Am adormit, nepoțele. Florile-ceasornic n-au sonerie și eu nu mă pot trezi, fără să-mi sune).

3) Explicați titlul acestei povestiri:

Știți de ce se numește textul "Florile-ceasornic"?

Fiindcă copii, dimineața - se trezesc toate plantele. Oamenii, florile, toate vietățile se trezesc dimineața. Fiindcă florile trebuiau să se trezească primele. Să fie ceasornicul bunelului.

Ideea textului:

- Bunătatea bunelului

- Șiretul bunel

7) Deoarece astăzi avem o lecție neobișnuită vom face legătură cu științele naturii:

mac-мак, măcieș-шипшина, lăcrămiaora-конвалія, zorele-настурція, crizantema-хризантема, romanița-ромашка, pojarnița-звіробій, păpădie-кульбаба, crin-лілія.

Curiozități despre flori.

O să vă spun câteva curiozități:

- Știați că... există o varietate de transafiri verzi?

- Orhidee - o singură floare de orhidee poate conține în capsula de semințe peste 2 milioane de semințe.

- Camelion - există o floare de camelion care își schimbă culoarea de câteva ori pe zi: dimineața - albă, apoi roz, la prânz - roșu aprins, seara - violetă, apoi violet închis, noaptea - devine albă.

V. Lucrul în perechi:

În pliculeț - imaginea bunelului și cuvinte diferite. De selectat cuvintele corespunzătoare caracteristicii bunelului: bun, rău, darnic, gustos, albastru, cărunt, cuminte, lung.

La dorință ați avut de pregătit fotografia bunelului și câteva cuvinte despre el.

VI. Lucru în grup - proverbe.

Clasa va fi împărțită în două echipe. Elevii primesc insărcinări în pliculețe.

Echipa №1 - De ordonat cuvintele în propoziție: cu, ți-i drag, mama, ți-i cald, soarele, Cu. (Cu mama ți-i drag, cu soarele ți-i cald).

Echipa №2 - De ordonat cuvintele în propoziție: invatatura,asculta,tatalui,povetele,tau,si nu,uita,mamei tale.(Asculta invatratura tatalui ta si nu uita povetele maicei tale)

VII. Notarea elevilor.

VIII. Temă acasă.

De citit, de povestit, de pregătit oral o istorioară: "O întâmplare cu bunelul".

IX. Generalizarea lecției.

Pe parcursul lecţiei:

-am repetat tot materialul însușit la capitolul "Familia mea".

-am recitat și am recunoscut fragmente din poeziile învățate.

-am învățat cuvinte noi.

-am citit expresiv textul "Flori-ceasornic".

-am vorbit despre bunei.

- am lucrat în grup.

- am lucrat în perechi.

-am răspuns la întrebări.

- am făcut legătură între obiectul de citire cu științele naturii.

773 просмотра0 комментариев

Недавние посты

Смотреть все
bottom of page